Ραδιόφωνο και διαφήμιση: Μια σχέση που «ωριμάζει» χρόνο με τον χρόνο

Οι μεγαλύτεροι διαφημιζόμενοι στην Ελλάδα έδωσαν και το 2018 την «ψήφο εμπιστοσύνης» τους στο ραδιόφωνο. Το σύνολο των δευτερολέπτων διαφημιστικών μηνυμάτων αυξήθηκε κατά 4,59% σε σχέση με το 2017, με κυρίαρχους την κατηγορία τροφίμων-ποτών. Οι αλυσίδες super market εξακολουθούν να διαθέτουν ηχηρή παρουσία στη ραδιοφωνική προβολή, με τους μήνες Νοέμβριο και Δεκέμβριο να καταγράφουν τη μεγαλύτερη κινητικότητα.

Αισιόδοξα φαίνεται να είναι τα μηνύματα για το ραδιόφωνο όσον αφορά στην απορρόφηση διαφημιστικής προβολής, με το 2018 να καταγράφει αύξηση 4,59% στο σύνολο των δευτερολέπτων διαφημιστικών μηνυμάτων σε σχέση με το 2017. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα συγκεντρωτικά στοιχεία για το 2018 του Spot Monitor, υπηρεσία καταγραφής, επεξεργασίας και παρουσίασης των διαφημιστικών μηνυμάτων στο ραδιόφωνο, το σύνολο των διαφημιστικών δευτερολέπτων έφτασε τα 142.153.574, τη στιγμή που το 2017 ο ίδιος αριθμός ανήλθε στα 135.914.230 δευτερόλεπτα.

Εξετάζοντας το νούμερο αυτό ανά περιοχή, την περίοδο Ιανουάριος-Δεκέμβριος 2018, το σύνολο των δευτερολέπτων των διαφημιστικών μηνυμάτων που μεταδόθηκαν στην Αθήνα ανήλθε σε 46.824.152 δευτερόλεπτα, σημειώνοντας αύξηση 2,54% σε σχέση με το 2017. Στον αντίποδα, στη Θεσσαλονίκη καταγράφηκε μείωση 5,41% με μόλις 17.981.899 δευτερόλεπτα, ενώ η Περιφέρεια σημείωσε για ακόμα μια χρονιά τη μεγαλύτερη αύξηση, της τάξης του 8,57%, με 77.347.523 δευτερόλεπτα το 2018 έναντι 71.241.540 του 2017.

ΤΑ ΤΡΟΦΙΜΑ-ΠΟΤΑ «ΒΑΣΙΛΕΙΣ» ΤΗΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ
Στην κορυφή των κατηγοριών που διαφημίστηκαν περισσότερο στο ραδιόφωνο τη χρονιά που μας πέρασε, βρίσκεται σταθερά η κατηγορία τροφίμων-ποτών, καταλαμβάνοντας 14.939.741 δευτερόλεπτα διαφημιστικού χρόνου έναντι 12.150.932 το 2017. Η κατάταξη των πιο διαφημισμένων κατηγοριών συμπληρώνεται και από την κινητή τηλεφωνία, τους οικονομικούς οργανισμούς, τη διασκέδαση, τον εξοπλισμό οικοδομής, τα ταξίδια, το δημόσιο, τα διάφορα αυτ/των και τις εκδόσεις.

Όλες οι παραπάνω κατηγορίες κατέγραψαν αύξηση του διαφημιστικού τους χρόνου σε σχέση με το 2017, εκτός από τις κατηγορίες οικονομικοί οργανισμοί και εκδόσεις. Δύο από τις παραπάνω κατηγορίες δεν βρίσκονταν στη λίστα των top διαφημιζόμενων στη μέτρηση του 2017, και συγκεκριμένα ο εξοπλισμός οικοδομής και το δημόσιο, ενώ ο εξοπλισμός γραφείου, τα επιβατικά αυτοκίνητα και τα προσωπικά είδη που συμπεριλαμβάνονταν το 2017, δεν βρίσκονται στη λίστα για το 2018.

ΣΤΑΘΕΡΗ Η ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΤΩΝ S/M ΣΤΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ
Σε επίπεδο brands, οι αλυσίδες super market εξακολουθούν να διαθέτουν ηχηρή παρουσία στη ραδιοφωνική προβολή, με τη Lidl να βρίσκεται ακόμα μια χρονιά πρώτη με 4.134.462 δευτερόλεπτα. Το top 10 που επέλεξε να επενδύσει στη ραδιοφωνική διαφήμιση συμπληρώνουν οι Μασούτης με 3.957.757 δευτερόλεπτα, ΑΒ Βασιλόπουλος με 2.820.926 δευτερόλεπτα, Wind Vision με 1.938.146 δευτερόλεπτα, Stoiximan.gr, Σκλαβενίτης, η εφημερίδα Παραπολιτικά, τα Hondos Center, το Regency Casino Mont Parnes και η εφημερίδα Real News.

Όλοι οι παραπάνω αύξησαν τη ραδιοφωνική προβολή τους το 2018, εκτός από τους Lidl και Hondos Center. Το brand που αύξησε περισσότερο την προβολή του σε σχέση με το 2017 ήταν η Σκλαβενίτης, ακολουθούμενη από τους ΚΕΕΛΠΝΟ, ΑΒ Βασιλόπουλος και Vodafone. Τη δεκάδα των «top climbers» συμπληρώνουν οι J&P ΑΒΑΞ Sorgenia, Regency Entertainment, Regency Casino Θεσσαλονίκη, Mercedes Benz Ελλάς, Druckfarben Hellas και Europa Profil Αλουμίνιο. Αντίθετα, το brand που τη μείωσε περισσότερο ήταν η Savebet.gr, καθώς και οι Deliveras, Opel και UNICEF. Σε επίπεδο συνόλου δευτερολέπτων, το διάστημα Ιανουάριος-Δεκέμβριος 2018, τη δεκάδα «top decliners» που μείωσε περισσότερο την επένδυσή της στο ραδιόφωνο, συμπληρώνουν και οι Cosmote, Safebet.gr, Μουστάκας, MLS Πληροφορική, Cyta Ελλάς και Coral.

ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ ΤΩΝ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΠΕΡΙΟΧΩΝ
Η Cosmote βρίσκεται για άλλη μια χρονιά στην κορυφή της λίστας για την Αθήνα, αν εξετάσουμε τα διαθέσιμα στοιχεία του Spot Monitor ανά περιοχή. Παρά την πρωτιά, μείωσε κατά 2,55% την προβολή της στα ραδιόφωνα της πρωτεύουσας, με 3.933.512 δευτερόλεπτα το 2018 έναντι 4.036.584 το 2017. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Vodafone με 1.879.758 δευτερόλεπτα, αριθμός που αντιστοιχεί σε αύξηση 12,63% σε σχέση με το 2017.

Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Wind Hellas με 1.745.521 δευτερόλεπτα, αυξημένα κατά 6,11%, στην τέταρτη η Τράπεζα Πειραιώς με 1.510.802, μειωμένα κατά 22,32% και στην πέμπτη η Frezyderm με 1.021.362 δευτερόλεπτα, αυξημένα κατά 11,72%. Τη δεκάδα των πιο διαφημισμένων brands στο ραδιόφωνο της Αθήνας συμπληρώνουν οι Regency Entertainment, Alpha Bank, Eurobank Ergasias, Lidl Ελλάς και Ελληνικά Λαχεία.

Στη Θεσσαλονίκη, η Cosmote έχασε το 2018 την πρωτοκαθεδρία από τον Μασούτη, ο οποίος αύξησε τον χρόνο προβολής του κατά 2,02%. Η Cosmote βρίσκεται στη δεύτερη θέση με μείωση 25,11% σε σχέση με το 2017, ενώ ακολουθεί η Lidl Ελλάς με μείωση 4,58%. Η Τράπεζα Πειραιώς βρίσκεται στην κορυφή της κατάταξης στην Περιφέρεια, καθώς αύξησε κατά 34,87% την προβολή της, φτάνοντας τα 3.295.175 δευτερόλεπτα.

Ακολουθεί η Cosmote, η Lidl Ελλάς, η Μασούτης, η Vodafone, η ΑΒ Βασιλόπουλος, η Frezyderm, ο Σκλαβενίτης, το ΚΕΕΛΠΝΟ και τα Hondos Center. Οι μήνες με τη μεγαλύτερη διαφημιστική κινητικότητα στο ραδιόφωνο ήταν ο Νοέμβριος και ο Δεκέμβριος, με 14.936.111 και 14.862.646 δευτερόλεπτα αντίστοιχα. Ως συνήθως, ο μήνας με τη χαμηλότερη διαφημιστική κινητικότητα ήταν ο Αύγουστος.

«Όλοι οι μήνες του χρόνου δείχνουν ισχυρή χρήση του Μέσου, με έμφαση την άνοιξη»
«Και το 2018, το ραδιόφωνο αύξησε τη δύναμή του (συνολικά κατά 4,6% σε σύνολο δευτερολέπτων) σε σχέση με το 2017. Μεγαλύτερη αύξηση γνώρισε η Περιφέρεια (8,6%), ακολουθούμενη από την Αθήνα (2,5%), ενώ, φέτος, η Θεσσαλονίκη είχε μικρή κάμψη (-5,4%). Σταθερά στις 3 πρώτες θέσεις, οι κατηγορίες Τροφίμων και Ποτών (λόγω της επένδυσης των Super Markets στο ρ/φ), της Κινητής Τηλεφωνίας και των Τραπεζών.

Εντυπωσιακή και η επένδυση στην κατηγορία της Διασκέδασης που κατέχει την 3η θέση το 2018. Τα brands με την ισχυρότερη παρουσία ήταν, φυσικά, οι 3 μεγαλύτερες αλυσίδες Super Markets (Lidl, Μασούτης και ΑΒ), αλλά και η Wind με την νέα υπηρεσία Wind Vision. Στην Αθήνα, το brand με την μεγαλύτερη πίεση ήταν η Cosmote, ενώ στη Θεσσαλονίκη την πρώτη θέση πήρε ο Μασούτης και στην Περιφέρεια η Τράπεζα Πειραιώς.

Όσον αφορά την εποχικότητα, όλοι οι μήνες του χρόνου δείχνουν ισχυρή χρήση του Μέσου, με έμφαση την άνοιξη και το τελευταίο 3μηνο του έτους. Εντυπωσιακή είναι η διαφημιστική πίεση τις εβδομάδες του “Black Friday”, με ολοένα και περισσότερα brands να εκμεταλλεύονται τον θεσμό για την προώθηση των προϊόντων τους».
Δημήτρης Μαυρικάκης, Senior Business Analyst, Spot Monitor