Print this page

Νίκος Καλογιάννης: Το ούζο σταθερή αξία του Έλληνα


''Τους λόγους της µεγάλης εµπορικής επιτυχίας του ούζου Πλωµαρίου Λέσβου Ισιδώρου Αρβανίτου εξηγεί στο %Vol ο πρόεδρος της εν λόγω ποτοποιίας, ο Νίκος Καλογιάννης, ο οποίος, δοθείσης της ευκαιρίας, µιλά για την κρίση, τις εξαγωγές, τα προϊόντα χωρίς ετικέτα, τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, το νέο παιδί της ποτοποιίας, το Άδολο, και φυσικά για τη Μυτιλήνη και το ούζο της.''

Από τη Σόνια Χαϊμαντά


Πιστεύουµε ότι το µυστικό της επιτυχίας βρίσκεται αφενός στη συνταγή του Ισιδώρου Αρβανίτου, η οποία παραµένει αναλλοίωτη στον χρόνο και προσφέρει αυτό το ιδιαίτερο άρωµα και τη µοναδική γεύση στο ούζο Πλωµαρίου απόσταξης 100% και αφετέρου στα υψηλής ποιότητας και καθαρότητας υλικά που χρησιµοποιούνται στη συνταγή» αναφέρει ο Ν. Καλογιάννης. Στη συνέχεια προσθέτει: «Ο γλυκάνισος και ο µάραθος που χρησιµοποιεί η ποτοποιία για την παραγωγή τού αποστάγµατος είναι ανώτερης ποιότητας και προέρχονται από τα ιδιόκτητα βιολογικής καλλιέργειας κτήµατά της στο Λισβόρι της Λέσβου, τον τόπο όπου θεωρείται ότι ανθεί ο καλύτερος γλυκάνισος του κόσµου. Επίσης, συνεχίζουµε να παράγουµε το προϊόν µε τον ίδιο παραδοσιακό τρόπο, αφού το αποστακτήριό µας αποτελείται από δεκαοκτώ µικρούς χειροποίητους χάλκινους άµβυκες –που ισοδυναµούν µε δεκαοκτώ µικρά ποτοποιεία– και συνδυάζει την παραδοσιακή µέθοδο απόσταξης µε την τελευταία λέξη της επιστήµης στην εµφιάλωση και στη συσκευασία. Εξάλλου, όλες οι διαδικασίες πραγµατοποιούνται υπό ιδιαίτερα αυστηρές προϋποθέσεις, µε τη σχολαστική τήρηση των κανόνων υγιεινής, γεγονός που επιβεβαιώνεται από το πιστοποιητικό διασφάλισης ποιότητας που φέρει η ποτοποιία για την εφαρµογή του συστήµατος HACCP».

%Vol: Σε πόσες χώρες εξάγεται το ούζο Πλωµαρίου Ισιδώρου Αρβανίτου; Πόσες φιάλες εξάγονται και πόσες καταναλώνονται σε ετήσια βάση;

Ν.Κ.: Το ούζο Πλωµαρίου Ισιδώρου Αρβανίτου εξάγεται σε περισσότερες από είκοσι χώρες, σε Ευρώπη, Αµερική, Ασία, Ωκεανία, ξεπερνώντας τις 1.800.000 φιάλες.


%Vol: Αγκάλιασαν οι εραστές του ούζου το Άδολο; Οι συνθήκες στην αγορά ευνόησαν ένα προϊόν υψηλότερης ποιότητας αλλά και ακριβότερης τιµής;

Ν.Κ.: Το Άδολο εγκαινιάζει τη νέα κατηγορία του premium ούζου. Πρόκειται για ένα προϊόν από 100% τριπλή απόσταξη, περιορισµένης παραγωγικής δυναµικότητας. Το κοινό στο οποίο απευθύνεται το Άδολο είναι ένα εκλεκτικό κοινό: οι λάτρεις της αυθεντικής απόλαυσης που γεύονται το ούζο σκέτο χωρίς συνοδεία µεζέδων. Οι σηµερινές συνθήκες είναι ιδιαίτερα δύσκολες για νέα premium προϊόντα, όµως ούτως ή άλλως το Άδολο δεν µπορεί να καλύψει ευρεία κατανάλωση λόγω της µικρής και ιδιαίτερης παραγωγής του.

 


%Vol: Για ποιους λόγους η Μυτιλήνη έχει παράδοση στο ούζο; Αποτελεί τη γενέτειρά του; Υπάρχει κάποια χαρακτηριστική ιστορία; Τι είναι για εσάς η Μυτιλήνη;

Ν.Κ.: Η Λέσβος –και πιο συγκεκριµένα το Πλωµάρι– δεν θεωρείται τυχαία η πατρίδα του ούζου. Είναι το νησί όπου κατέφυγαν πολλοί Έλληνες από τα παράλια της Μικράς Ασίας, γνώστες της κατασκευής χάλκινων αµβύκων, µεταφέροντας την πείρα και το µεράκι για την απόσταξη του ούζου. Παράλληλα, η γεωγραφική θέση του νησιού, η θάλασσα και το πλούσιο έδαφος επέτρεψαν στους ντόπιους παραγωγούς να δηµιουργήσουν ούζο εξαιρετικής ποιότητας. Ο γλυκάνισος από το γειτονικό Λισβόρι θεωρείται ο καλύτερος στον κόσµο, ενώ ο ποταµός Σεδούντας δίνει στο ούζο το κρυστάλλινο νερό του.


%Vol: Πόση σηµασία αποδίδετε εσείς προσωπικά στο µάρκετινγκ και στη διαφήµιση σε περιόδους κρίσης; Πιστεύετε ότι ο ποτοποιός πρέπει να αυξάνει το µερίδιο της φωνής του στα µέσα ενηµέρωσης ή να διαθέτει το budget σε άλλες προωθητικές ενέργειες;

Ν.Κ.: Σήµερα το ούζο –λόγω του φθηνού ανταγωνισµού, κυρίως από τα ανώνυµα ιδιωτικής ετικέτας ούζα– δεν έχει περιθώρια να αντέξει το κόστος µεγάλης προβολής. Είναι τεράστια η διαφορά του κόστους παραγωγής και υλικών ενός καλού ούζου που παράγεται µε τον σωστό παραδοσιακό τρόπο, σε σχέση µε ένα δεύτερο σε ποιότητα.



%Vol: Μιλήστε µας για την πολιτική σας στο πεδίο των εξαγωγών και σε ποιον βαθµό προσανατολίζεστε στις αγορές του εξωτερικού, προκειµένου να µειώσετε τυχόν ζηµίες από την εσωτερική αγορά. Με ποιους τρόπους εντείνετε τις εξαγωγικές σας δράσεις (για παράδειγµα, αντιπροσώπους, µέσω ΟΠΕ, συµβούλους, προσωπικά ταξίδια).

Ν.Κ.: Μας ενδιαφέρουν ιδιαίτερα οι αγορές του εξωτερικού, κάτι που προκύπτει και από το γεγονός ότι πάνω από το 35% των πωλήσεών µας καταλήγει σε αυτές, ενώ παράλληλα καταβάλλονται συντονισµένες προσπάθειες προβολής του ούζου στο εξωτερικό από τον Σύνδεσµο Ποτοποιών (ΣΕΑΟΠ).


%Vol: Ποια είναι τα οικονοµικά σας µεγέθη grosso modo για το 2010; Είναι θετικό ή αρνητικό το πρόσηµο στα µεικτά σας έσοδα και στα προ φόρων κέρδη σας;

Ν.Κ.: Για το 2010 τα πρόσηµα ήταν θετικά, αλλά κατά πολύ µειωµένα σε σχέση µε τις προηγούµενες χρονιές.


%Vol: Πιστεύετε ότι τα ράφια των σούπερ µάρκετ των ευρωπαϊκών αγορών (για παράδειγµα, της Γερµανίας) αντέχουν δύο ή τρία καλά premium ελληνικά προϊόντα από την οικογένεια του ούζου;

Ν.Κ.: Η κατηγορία του ούζου, στη Γερµανία φέρ’ ειπείν, είναι πολύ µεγάλη και πιστεύουµε πως υπάρχουν ήδη δύο καλά premium προϊόντα στα ράφια.


%Vol: Το 2010 η αγορά των αλκοολούχων ποτών υπέστη σηµαντική µείωση, η οποία διαµορφώνεται σε ποσοστό πάνω από 20%. Αυτό ήταν αποτέλεσµα της υπέρµετρης φορολόγησης των αλκοολούχων ποτών, της αύξησης του ΦΠΑ κατά 4% (2%+2%) και της συρρίκνωσης του διαθέσιµου εισοδήµατος του καταναλωτή. Ο φόρος των αλκοολούχων ποτών αυξήθηκε κατά 124% και –παρότι οι παραγωγοί διατήρησαν ή σε ορισµένες περιπτώσεις µείωσαν τις τιµές τους– είχε ως αποτέλεσµα τη σηµαντική αύξηση της τιµής του καταναλωτή. Ποιες είναι οι συνέπειες για τη δική σας εταιρεία; Πώς το αντιµετωπίσατε και θα το αντιµετωπίσετε;

Ν.Κ.: Σε αυτή τη δύσκολη κατάσταση, είµαστε τυχεροί που χάνουµε λιγότερο από την κατηγορία, γεγονός που µας επιτρέπει να κερδίζουµε µερίδιο αγοράς. ∆εδοµένου ότι διατηρούµε πάντα στα ίδια επίπεδα την ποιότητα του προϊόντος µας, αναγκαζόµαστε να προβούµε σε συρρίκνωση των εξόδων προβολής και προώθησης, µε αποτέλεσµα να µειώνεται η επικοινωνιακή υποστήριξη του εθνικού µας προϊόντος.


%Vol: Πόση ζηµία υφίστασθε από το χύµα ούζο και το χύµα τσίπουρο; Αποτελεί το χύµα –τελικά– προϊόν λαθραίας διακίνησης;

Ν.Κ.: Το χύµα προϊόν ήταν και θα είναι πάντα ένα πρόβληµα, διότι πρόκειται για κάτι που δεν µπορεί να ελεγχθεί, καθώς δεν υπάρχει η ιχνηλασιµότητα του παραγωγού, ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις αποτελεί χαµηλής ποιότητας παραγόµενο προϊόν από µη ελεγχόµενες πρώτες ύλες. Ειδικά στο τσίπουρο, λόγω της περιεκτικότητάς του σε µεθανόλη, το χύµα προϊόν µπορεί να είναι επικίνδυνο για την υγεία, καθώς δεν ελέγχεται αν η συγκέντρωση της συγκεκριµένης ουσίας βρίσκεται εντός των νοµίµων ορίων. Επίσης, καθώς η παραγωγική διαδικασία τού χύµα προϊόντος δεν ελέγχεται –όπως συµβαίνει µε τους λοιπούς ποτοποιούς– σκεύη, εξοπλισµός ή και διαδικασίες που χρησιµοποιούνται µπορεί να µην είναι κατάλληλα, δηµιουργώντας κινδύνους στον καταναλωτή.


%Vol: Λόγω των οικονοµικών συγκυριών υπάρχει περίπτωση να συναντάµε από εδώ και πέρα πιο συχνά κρούσµατα νοθείας και λαθρεµπορίας; Τι σκοπεύετε να κάνετε εσείς ως σύνδεσµος γι’ αυτό το θέµα;

 Ν.Κ.: Έχουµε αποταθεί στις αρµόδιες αρχές, όπως στο υπουργείο Οικονοµικών και Γεωργίας, αλλά και στο Γενικό Χηµείο του Κράτους.


%Vol: Ποιος είναι ο ανταγωνιστής του ούζου; Το χύµα τσίπουρο, το κρασί ή η µπίρα; Το ούζο είναι εποχικό αλκοολούχο; Τι κάνετε προκειµένου να καταρρίψετε αυτόν τον αστικό µύθο;

Ν.Κ.: Ο ανταγωνιστής του ούζου είναι το φθηνό ανεξέλεγκτο και ανώνυµο προϊόν, είτε αυτό λέγεται ούζο είτε κρασί είτε τσίπουρο κακής ποιότητας. Το ούζο, πράγµατι, είναι ένα προϊόν συνδεδεµένο µε το καλοκαίρι, τη θάλασσα και την κατανάλωση σε ανοιχτό χώρο (ουζερί, ψαροταβέρνες κ.λπ.), αλλά πάντα παραµένει σταθερή συνήθεια όλο τον χρόνο για τον Έλληνα καταναλωτή. Είναι λογικό και αναµενόµενο η κατανάλωσή του να αυξάνεται τους καλοκαιρινούς µήνες, λόγω του καιρού, των διακοπών και των καλοκαιρινών µεζέδων που συντροφεύουν ιδανικά το ούζο.